Virksomhedsdrift

I denne sektion handler artiklerne om nogle af de nogle praktiske elementer som du kan gøre brug af i din daglige drift

Indholdsfortegnelse over artikler i denne sektion:

Analyse af hjemmeside: Google Analytics hjælper dig med at forstå dit firma

Hvis din virksomhed er aktiv på de sociale medier og/eller har en hjemmeside, vil du få en masse kundedata, som kan være guld værd. Når du skal indsamle dem, kan gratistjenesten Google Analytics hjælpe dig med at danne et overblik over alle tilgængelige informationer, så du kan analysere din data bedst muligt. Umiddelbart kan det dog være svært at forstå, hvad din data fortæller dig - vi anbefaler, at du først opstiller nogle hypoteser, og derefter sætter dem på prøve ved at finde korrelationer i dataen, der kan be- eller afkræfte dine hypoteser. I data findes der både nye muligheder og svar på eksisterende problemer, og hvis du bruger Google Analytics og stiller de rigtige spørgsmål, er din virksomhed godt på vej til fremdrift.

analyse-af-hjemmeside-google-analytics-hjaelper-dig-med-at-forstå-dit-firma.pdf

Break even point: Hvor meget må du sælge for at dække dine omkostninger?

Dit break-even punkt er når din omkostninger er lig med dine indtægter. Det hjælper dig med at forstå, hvor meget du skal sælge for at skabe overskud. For at komme dertil skal du først udregne dit dækningsbidrag (salgspris minus variable omkostninger), og derefter hedder break-even formlen: faste omkostninger minus dækningsbidrag. Disse formler er både relevante for at vide hvornår, du kommer til at tjene penge, men også for at finde ud af hvilken del af din produktportefølje, der er mest profitabel.


break-even-point-hvor-meget-maa-du-sælge-for-at-dække-dine-omkostninger.pdf

Det bedste regnskabsprogram: Billy, e-conomic eller Dinero?

Denne artikel er et gæsteindlæg fra Azets. Et regnskabsprogram er et værktøj til bogføring, som skal gøre det nemt for dig at holde styr på din virksomheds regnskab. Det kan blandt andet hjælpe dig med at sende fakturaer, bogføre bilag, lave momsregnskab og holde overblik over køb og salg. Et regnskabsprogram samler al data ét sted. I denne artikel gennemgår vi tre af de mest populære regnskabsprogrammer, som kan hjælpe mange SMV’er med deres økonomiske overblik.

det-bedste-regnskabsprogram-billy-e-conomic-eller-dinero.pdf

Dobbelt ABC-analyse: Hvilke produkter er vigtigst for din forretning?

80/20-reglen er et mantra, vi ofte støder på, men hvor stammer det fra, og hvordan kan det anvendes i forhold til at drive virksomhed og udarbejde ABC-analyser? Det ser vi nærmere på i denne artikel, hvor du lærer om, hvilke af dine produkter, du bør allokerer flest ressourcer til ud fra profitabilitet og antal ordrer.

dobbelt-abc-analyse-hvilke-produkter-er-vigtigst-for-din-forretning.pdf

E-mærket: Tryghedsstemplet til din webshop

E-mærket er en kvalitetssikringsordning til gavn for både forbrugeren og dig som webshopejer. Den sikrer, at en række krav og retningslinjer bliver opfyldt, og således kan mærket medvirke til at skabe den tryghed og tillid, der ellers kan være svær at opnå på nettet. Med over 9000 anmeldelser af fupbutikker til SØIK i 2018 sikrer E-mærket også, at der bliver luget ud i de brodne kar for e-handel.

e-maerket-tryghedsstemplet-til-din-webshop.pdf

Excel hjælp: Lær hvordan du kan bruge Excel i din virksomhed

Excel kan være brugbart i mange forskellige områder af virksomhedsdriften, blandt andet med regnskab, budgettering, projektplanlægning og dataanalyse. Dog kan Excel for mange virke skræmmende og svært - heldigvis er der hjælp at hente på nettet, hvor der er masser af gode videoer og artikler, der kan guide dig igennem Excels vigtigste funktioner. Det tager måske en smule tid at lære, men det er det hele værd.

excel-hjælp-lær-hvordan-du-kan-bruge-excel-i-din-virksomhed.pdf

Fordele og ulemper ved outsourcing: Et overblik over løsningerne til dit firma

I takt med globalisering er outsourcing mere relevant - og nemmere - end nogensinde. De fleste virksomheder kan bestemt drage fordel af at outsource nogle aktiviteter, mens andre processer bør forblive internt i virksomheden. Der er fire måder, du kan strukturere dine processer på. Du kan outsource indenlands, producere internt indenlands, producere internt udenlands og outsource udenlandsk - de to sidstnævnte hedder offshoring. Hvad du ender med at burde gøre kommer an på dine kernekompetencer, dit marked og omkostningsniveauet for den specifikke aktivitet.

fordele-og-ulemper-ved-outsourcing-et-overblik-over-loesningerne-til-dit-firma.pdf

Hvad er penge: Og hvor kommer de fra? (1/3)

"Hvad er penge" vil overordnet set gennemgå drivkrafterne bag og funktionaliteten for penge gennem tiden samt dens skiftende form. Artiklen danner samtidig grundlaget for de to artikler "Hvad er rente?" og "Hvad er ÅOP?". Efter at der givet en forståelse og historisk kontekst for penge som helhed, kan de to efterfølgende artikler gå i dybden med prisen for penge, bedre kendt som renter.

hvad-er-penge-og-hvor-kommer-de-fra-13.pdf

Hvad er rente?: Prisen på penge (2/3)

Denne artikel går først og fremmest i dybden med grundlaget for, hvordan renter på generel basis beregnes ved at gennemgå begreberne "vækstrate" og "fremskrivningsfaktor". Derefter vil artiklen dykke længere ned i definitioner og formler med tilhørende grafiske illustrationer og forklaringer.

hvad-er-rente-prisen-paa-penge-23.pdf

Hvad er ÅOP?: Er det en rente? (3/3)

Efter vi i de to foregående artikler - i denne artikelserie - har skitseret koncepterne "penge" og "renter", giver denne tredje og sidste artikel i serien dig et overblik over Årlige Omkostninger i Procent, bedre kendt som ÅOP. Her gennemgår vi formlen, og hvordan ÅOP beregnes, men også ÅOP's anvendelighed i daglig praksis med dertilhørende eksempler.

hvad-er-aaop-er-det-en-rente-33.pdf

Hvad er digitalisering: Og hvad betyder det for din virksomhed?

Digitalisering kan afføde mange fordele, som for eksempel vækst, mere tid til værdiskabende aktiviteter og øget effektivitet og lønsomhed. Danske SMV’er ligger dog bagud på den digitale front, og det hænger meget sammen med manglende adgang til finansiering. Dog findes der en del gode og billige måder at digitalisere på. Vi har nederst i artiklen lavet en liste af nogle af de mest relevante IT-løsninger, som kan bruges i mange dele af virksomhedsdriften.

hvad-er-digitalisering-og-hvad-betyder-det-for-din-virksomhed.pdf

Efterspørgsel: Efterspørgslen efter dit produkt (1/3)

Efterspørgsel er den mængde af varer, som en køber er villig til at købe inden for et givet tidspunkt. Der er mange faktorer, der er med til at bestemme efterspørgslen for en specifik vare, herunder behovet, som varen dækker, købernes købekraft, varens pris, varens kvalitet og salg/markedsføring af varen. Dette er første artikel i en serie af tre, hvor første del vil gå i dybden med koncepterne, der påvirker efterspørgsel.

hvad-er-efterspoergsel-13.pdf

Indkomstelasticitet: Hvordan hænger indkomst og efterspørgsel sammen? (2/3)

Efter at have læst ”Hvad er efterspørgsel (1/3)” har du en forståelse for, hvad efterspørgsel efter en vare er, og hvilke determinanter, der er med til at bestemme størrelsen heraf. Denne artikel går i dybden med, hvordan indkomst påvirker forskellige typer af varer, og hvordan det beregnes. Indkomstelasticiteten er basalt set ændringen i efterspørgsel delt med ændringen i indkomst og jo større tallet er, des større er elasticiteten.

hvordan-haenger-koebekraft-indkomst-og-efterspoergsel-sammen-23.pdf

Priselasticitet: Hvordan hænger pris og efterspørgsel sammen? (3/3)

I tredje og sidste del af den tredelte serie om efterspørgsel går denne artikel i dybden med prisens effekt på efterspørgslen for en vare. Som beskrevet i del 1, er prisen blot én af mange determinanter, der kan påvirke efterspørgslen, men som én af de stærkeste determinanter på tværs af alle varegrupper fortjener den særlig opmærksomhed. Priselasticitet beregnes som ændring i mængde delt med ændring i pris, og jo større en elasticitet, des større effekt vil en prisændring have på efterspørgslen.

hvordan-haenger-pris-og-efterspoergsel-sammen-33.pdf

Hvorfor outsourcing?: 5 forretningsprocesser du bør overveje at outsource

Nogle akitiviteter bør outsources, mens andre bør gøres internt. I denne artikel kigger vi nærmere på de processer, som mange SMV’er med fordel kan outsource til andre virksomheder: Produktion (stordriftsfordele uden for meget risiko), Markedsføring (hvis du har et utilstrækkeligt markedskendskab), Sekretariat (bedre overblik og mere tid til værdiskabende aktiviteter), Rekruttering (find bedre kandidater), Regnskab (teknisk viden og uafhængighed). Hvad din virksomhed bør ende med at outsource, kommer også an på din branche og dine kernekompetencer.

hvorfor-outsourcing-5-forretningsprocesser-du-boer-overveje-at-outsource.pdf

Låntyper: Hvad er serielån, annuitetslån og stående lån?

Denne artikel stiller skarpt på tre af de mest typiske låntyper: Serielån, annuitetslån og stående lån. Serielån har en variende ydelse fra måned til måned, fordi afdragene på hovedstolen holdes konstante, men forskelligt på renten i løbet af løbetiden. Annuitetslån har derimod samme ydelse hver måned, men varierende afdrag. Et stående lån skiller sig mest ud fra de tre typer, da ydelserne udelukkende udgøres af renten, indtil renteomkostningerne er betalt ud, hvorefter hovedstolen afdrages i sin helhed i sidste termin. Når du skal vælge mellem de tre låntyper skal du tage forbehold for din økonomi, likviditet og dine muligheder, men serielån viser sig typisk at have de laveste totale omkostninger.

laantyper-hvad-er-serielaan-annuitetslaan-og-staaende-laan.pdf

Lagerhotel: Mangel på lagerplads? Overvej et lagerhotel

Et lagerhotel kan være et godt alternativ til opbevaring af færdigvarer og materialer, da det ofte er en billig, tryg og tilgængelig løsning. Hvis du er blevet for stor til at bruge dit kontor som lager, men for lille til at investere i et varehus, kan et lagerhotel hjælpe på fleksibiliteten og give dig mulighed for at udnytte stordriftsfordele.

lagerhotel-mangel-paa-lagerplads-overvej-et-lagerhotel.pdf

Lav din egen hjemmeside: Det er nemmere end du tror

Der er mange grunde til at have en hjemmeside, uanset hvilken branche din virksomhed er i. Det er for eksempel en god markedsføringskanal, og det får din virksomhed til at fremstå mere professionelt. Når du skal lave en hjemmeside, kan du programmere den selv, få andre til at programmere den eller gøre brug af online platforme som Squarespace, Weebly, Wordpress eller Wix. Det er sidstnævnte mulighed, som vi mener er den gyldne middelvej. De fire webbuilders varierer i funktionalitet, pris og brugervenlighed, og hvilken én du bør vælge kommer an på dit budget og dine IT-kundskaber.

lav-din-egen-hjemmeside-det-er-nemmere-end-du-tror.pdf

Lav din egen webshop: Find din udbyder (1/3)

I denne artikelserie om webshops giver vi 10 trin til e-handel, hvor denne artikel vil behandle de første 3 trin, og de resterende 7 trin vil behandles i den efterfølgende artikel (del 2). Del 3 opridser fem områder i din webshoppraksis, du bør være særligt opmærksom på efter etableringens 10 trin. Før du kan gå i gang med at lave din egen webshop, skal du have fundet en udbyder, der passer til dine behov. Derfor dedikerer vi del 1 i den tredelte artikelserie til at gå webshopmarkedet efter i sømmene. Vi starter med at give et overblik over fire af de mest kendte platforme: BigCommerce, Shopify, Wix Ecommerce og Squarespace Ecommerce. Derefter giver vi dig en længere, dog ikke udtømmende, liste over øvrige udbydere, som også tilbyder relevante løsninger til danske webshops.

lav-din-egen-webshop-find-din-udbyder-1-3.pdf

Lav din egen webshop: Opsætningen (2/3)

Efter at vi i del 1 har gået igennem de første 3 trin i vores 10-trins guide til e-handel, går vi i anden del af vores artikelserie om webshops i dybden med de øvrige 7 trin, som koncentrerer sig om opsætningen. På nuværende tidspunkt har du formentlig valgt en udbyder og et dertilhørende abonnement. Hvis ikke anbefaler vi, at du starter med at læse artiklen Lav din egen webshop: Find din udbyder (del 1), som giver dig overblikket over webshopudbyder markedet. Del 2 vil med trin 4 til trin 10 komme rundt om både noget af det tekniske, men også mange gode huskeregler inden for hvert underpunkt af opsætningen.

lav-din-egen-webshop-opsaetningen-2-3.pdf

Lav din egen webshop: 5 tips (3/3)

I tredje og sidste del af artikelserien om webshops giver vi dig fem gode råde til, hvordan du bliver en bedre webshopejer. Del 3 er skrevet med henblik på at sikre, at du ikke begår nogle af de mest kendte fejl, efter at du har fået din webshop oppe at køre. Har du endnu ikke læst del 1 og del 2, som behandler hver sin del af en 10-trins guide til e-handel, anbefaler vi, at du først klikker på Lav din egen webshop: Find din udbyder (del 1) og/eller Lav din egen webshop: Opsætningen (del 2).

lav-din-egen-webshop-5-tips-3-3.pdf

Office 365 business eller G suite business: Hvilken passer til din virksomhed?

Ved at bruge programmer som G Suite eller Office 365 øger du både kvaliteten og sparer tid på dit produktionsoutput, samtidig med at din virksomhed fremstår mere professionel. Men hvilken af de to løsninger bør din virksomhed vælge? Begge tjenester har tre forskellige pakkealternativer, så start med at overveje hvilke behov din virksomhed har (er det nødvendigt med kommunikationsværktøjer, e-mail klient, offline-versioner osv.?) Derudover er det også værd at overveje, hvad du er mest vant til, og hvilken løsning der er mest kompatibel med de systemer, du allerede bruger.

office-365-business-eller-g-suite-business-hvilken-passer-til-din-virksomhed.pdf

Pengestrøm: Har du styr på din virksomheds cash flow?

Beregn dine pengestrømme for at undgå likviditetsproblemer. Det handler om at se på de egentlige penge, der ryger ind og ud af din virksomhed, hvor tidspunkterne herfor er i fokus. Din likviditet øges først når du modtager pengene på din konto, og ikke den dag, du laver salget. Derfor er det vigtigt, at du danner dig et overblik over dine reelle pengestrømme i en tabel, så du ved hvor mange midler, du har tilgængelig i alle perioder. Det gør dig mere rustet til at dække pludselige udgifter og giver dig en bedre forståelse for hvornår og hvor meget, du kan investere.

pengestroem-har-du-styr-på-din-virksomheds-cash-flow.pdf

Regnskabsanalyse: Common-size analyse og indeksanalyse af regnskab

Vi har i artiklen Grundlæggende nøgletal til regnskabsanalyse belyst, hvordan du kan beregne en række konkrete nøgletal. Det kan dog til tider være svært at danne sig et overblik over et regnskab ved første øjekast, hvorfor vi kan anvende to almenkendte metoder kaldet: common-size analyse og indeksanalyse, som vi vil gennemgå i denne artikel. Vi har opstillet et regnskab, som blot er illustrativt, og det afspejler, hvordan vi kan beregne tallene i en common-size analyse og indeksanalyse.

regnskabsanalyse-common-size-analyse-og-indeksanalyse-af-regnskab.pdf

Regnskabsanalyse: Forstå de grundlæggende nøgletal i din virksomhed

Vi gennemgår i denne artikel de grundlæggende nøgletal for regnskabsanalyse, så du kan blive fortrolig med, hvordan du beregner disse og opmærksom på faldgruberne for dem. Vi har til sidst i artiklen opstillet et beregningseksempel med et fiktivt selskab for at vise dig helt håndgribelige nøgletal. I tillæg hertil kan du downloade Excel arket, som vi har anvendt, hvorefter du kan indtaste dine egne regnskabstal til nøgletalsberegningerne.

regnskabsanalyse-forstaa-de-grundlaeggende-noegletal-i-din-virksomhed.pdf

Risikostyring: Har du styr på din virksomheds risiko?

Jo højere Degree of Operating Leverage (DOL), des mere påvirket bliver dit resultat af ændringer i dit salg. Det kan både være gunstigt, da en høj DOL vil medføre, at dine driftsindtægter påvirkes meget positivt af et øget salg, men du er også mere sårbar, da et fald i salgsindtægterne vil have en meget negativ effekt. Hvor høj din DOL, og dermed din risiko, bør være kommer an på industrien og markedet, du befinder dig i. Jo højere Degree of Operating Leverage (DOL), des mere påvirket bliver dit resultat af ændringer i dit salg. Det kan både være gunstigt, da en høj DOL vil medføre, at dine driftsindtægter påvirkes meget positivt af et øget salg, men du er også mere sårbar, da et fald i salgsindtægterne vil have en meget negativ effekt. Hvor høj din DOL, og dermed din risiko, bør være kommer an på industrien og markedet, du befinder dig i.

risikostyring-har-du-styr-paa-din-virksomheds-risiko.pdf

ROI formel: Lad dit lån tjene dig - ikke omvendt!

Et lån er ikke blot en omkostning - det er en investering. Det er artiklens filosofi i forhold til gældsfinansiering, da virksomheder gerne skal tage lån ud fra beregninger om, at profitten ved investeringen vil overgå lånets renter. Til det formål er en ROI-formel glimrende, da den fortæller dig om det giver mening at investere (og derved om det giver mening at optage et lån). Det sværeste er at finde ud af, hvilke tal du skal bruge til formlen, da tallene repræsenterer fremtidige udfald. Derfor bør du udregne formlen for flere realistiske scenarier med tilhørende sandsynlighed for indtrædelse, og derefter sammenligne værdierne, som du bruger til at konkludere på hvorvidt lånet vil være lønsomt.

roi-formel-lad-dit-laan-tjene-dig-ikke-omvendt.pdf

SSL Certifikat: Sikkerhedscertifikatet til din hjemmeside

Langt de fleste virksomheder, der har sin egen hjemmeside, vil få gavn af at blive SSL-certificeret. Det mindsker risikoen for kunderne, når de besøger din side gennem kryptering af deres informationer, og det øger troværdigheden af dit domæne, fordi din identitet er bekræftet. Det er relativt hurtigt og nemt at få tilegnet sig, da man med få trin kan få købt og installeret certifikatet. Vælg EV, OV eller DV SSL alt efter autenticitetsniveauet, du ønsker at udstråle, og vælg den udbyder, der giver dig den bedste aftale ud fra dit behov.

ssl-certifikat-sikkerhedscertifikatet-til-din-hjemmeside.pdf