Organisation

I denne sektion handler artiklerne om hvordan du kan skabe rammerne for din organisation og dine medarbejdere således at arbejdsmiljøet er struktureret og medarbejderne trives, hvilket i sidste ende vil påvirke din bundlinje og din virksomheds ry 

Indholdsfortegnelse over artikler i denne sektion:

Personalehåndbog: Guide fra A til Z

Vi vil i denne artikel se nærmere på, hvad en personalehåndbog kan og bør indeholde, samt hvordan du kan anvende den i din virksomhed. Du kan med fordel også læse artiklen personalepolitik, da disse to artikler supplerer hinanden. Som vi skrev i artiklen om personalepolitikken, var denne som udgangspunkt en overordnet beskrivelse af din virksomheds arbejdsmiljø, mens vi i personalehåndbogen typisk finder beskrivelser af mere konkrete emner.

personalehaandbog-guide-fra-a-til-z.pdf

Personalepolitik: 7 punkter du bør have med

Typisk beskriver personalepolitikken som minimum retningslinjerne for at rekruttere, fastholde, afskedige og kompetenceudvikle medarbejdere og ledelse. Det er med til at sikre, at virksomheden er fleksibel, og at medarbejderne og ledelsen trives og udvikler de rigtige ressourcer og kompetencer, så opgaverne bliver udført effektivt og kvalificeret. Husk på at medarbejdernes og ledelsens kompetenceudvikling indirekte også inkluderer, hvad din virksomhed har brug for. Vi vil i denne artikel gennemgå, hvad en personalepolitik kan og bør indeholde, samt hvorfor du som virksomhedsejer bør have en. I praksis ses personalepolitikken ofte i sammenhæng med personalehåndbogen. Vi har dog valgt at behandle personalehåndbogen i en separat artikel, fordi denne ofte vil have en mere operationel karakter end personalepolitikken, som ofte i højere grad støtter op om virksomhedens normsæt, dvs. dens brede mission, værdier, vision og måske dens strategiske ambitioner.

personalepolitik-7-punkter-du-boer-have-med.pdf

Ansættelseskontrakt: Få styr på ansættelsesforholdene til din nye medarbejder

Loven pålægger dig som virksomhedsejer i de fleste tilfælde at udarbejde en ansættelseskontrakt for dine medarbejdere. Men uanfægtet dine juridiske forpligtelser er der mange gode grunde til at din ansættelseskontrakt er så udførlig som mulig. Ved at være meget specifik med dine ansættelses forhold, forebygger du tvivlsspørgsmål ved eventuelle fremtidige tvister, og sparer derved en masse tid, penge og energi. Derfor får du her en liste på alle de områder som du som minimum bør inkluderer samt andre områder du med fordel kan inddrage i ansættelseskontrakten.

ansaettelseskontrakt-faa-styr-paa-dine-ansaettelsesforhold.pdf

Konfliktidentificering: Red din virksomhed fra skadende konflikter (1/2)

Konflikthåndtering er en vigtig disciplin at mestre for enhver virksomhedsejer. Konflikter kan opstå i alle typer af relationer – de kan opstå mellem dig og dine kunder, blandt dine medarbejdere, med dine samarbejdspartnere osv. Uanset hvor konflikterne opstår, er de skadende for din virksomhed, og de kan ende med at koste dig dyrt, hvis ikke du får afværget dem i tide. Før du kan løse en konflikt, må du først evne at identificere konflikterne i din virksomhed, og til det formål er konflikttrappen er et glimrende redskab. Du kan læse mere om værktøjerne til den efterfølgende konfliktløsning i Konf likthåndtering: Red din virksomheds fra skadende konflikter (2/2).

konfliktidentificering-red-din-virksomhed-fra-skadende-konflikter-12.pdf

Konfliktidentificering: Red din virksomhed fra skadende konflikter (2/2)

I første del af denne todelte artikelserie: Konfliktidentificering: Red din virksomhed fra skadende  konflikter (1/2), gik vi i dybden med, hvordan du identificerer og kategoriserer konflikter i din virksomhed. Derfor er vi nu klar til at dykke ned i de modeller, der er nyttige til at løse konflikterne, og her har vi med udgangspunkt i metoder fra Center For Konfliktløsning valgt at fremhæve fem værktøjer: Positivitet, aktiv lytning, konfliktløsningens ABC, kommunikationsbænken og styringsmatricen. Redskaberne bruges bedst i sammenhæng med hinanden.

konflikthaandtering-red-din-virksomhed-fra-skadende-konflikter-22.pdf

Afskedigelse: Hvordan afskediger du en medarbejder?

Der er to overordnede årsager til, at en medarbejder forlader arbejdspladsen. Enten siger vedkommende selv op, hvilket for så vidt er gnidningsfrit, ellers ønsker du som arbejdsgiver at afskedige medarbejderen. Sidstnævnte kan være besværligt, blandt andet juridisk, men også i forhold til, hvordan du håndterer afskedigelsen så professionelt og ordentligt som muligt. Undgå at komme på kant med loven, og minimer skaden for din virksomhed ved både at forberede dig så godt som muligt i ansættelseskontrakten og ved at helgardere dig, når tiden kommer.

afskedigelse-hvordan-afskediger-du-en-medarbejder.pdf

Bestyrelse: Advisory board kontra bestyrelse - fordele og ulemper

På et tidspunkt kan et advisory board eller en bestyrelse godt blive relevant for din virksomhed. Det er kun et juridisk krav at have en bestyrelse hvis du er et A/S., men der kan også være fordele at hente for andre selskabsformer. Et advisory board kan for eksempel tilføre din virksomhed en del relevante kompetencer og perspektiver, uden at du mister stemmerettigheder. En bestyrelse har til gengæld mere formel interesse i din virksomhed, og de vil derfor ofte være mere involverede. Uanset hvad du vælger, er det dog essentielt at du bruger tid på at finde de rigtige mennesker til posterne. Find nogen, der deler dine visioner, og som har de kompetencer, du ikke selv besidder.

bestyrelse-advisory-board-kontra-bestyrelse-fordele-og-ulemper.pdf

Derfor er grundig rekruttering vigtigt: Undgå dyre fejlansættelser

Rekruttering handler om at tiltrække de rette kandidater og udvælge nye medarbejdere til ledige stillinger i din virksomhed eller organisation. Derfor er rekruttering også en vigtig del af en virksomhed, fordi medarbejdere bidrager til den samlede drift – hvis du altså kan undgå dyre fejlansættelser.

derfor-er-grundig-rekruttering-vigtigt-undgaa-dyre-fejlansaettelser.pdf

Fastholdelse af medarbejdere: Sådan beholder du dine bedste

En virksomhed er kun så god som sine ansatte, men når mere end 800.000 danskere skifter job hvert år, betyder det, at virksomhedsejere ikke kan tage sine ansatte for givet. I denne artikel vil vi derfor komme med nogle gode råd til fastholdelse af medarbejdere, sådan at dine bedste ansatte bliver ved med at skabe værdi for din virksomhed, i stedet for at tage til konkurrenten.

fastholdelse-af-medarbejdere-saadan-beholder-du-dine-bedste.pdf

Flad organisationsstruktur: Vejen til en bedre arbejdsplads?

Virksomheder kan som organisation struktureres på flere forskellige måder. En struktur som specielt i nyere tid har fået fodfæste, er den flade organisation, og det er der flere gode grunde til. En fladorganisationsstruktur er med til at gøre arbejdspladsen mere fleksibel og opfordrer samtidig alle medarbejdere til at tage ansvar for opgaver og resultater. I mange tilfælde kan det derfor også blive en mere dynamisk arbejdsplads med gladere medarbejdere og bedre intern kommunikation. Med det sagt er det dog ikke den rette struktur for alle.

flad-organisationsstruktur-vejen-til-en-bedre-arbejdsplads.pdf

Forretningsgange: Øg din og dine ansattes effektivitet på arbejdspladsen

Der kan være enorme fordele at hente ved at effektivisere sine forretningsgange. Ved at standardisere processer, der ikke skaber direkte merværdi i din virksomhed, får du mere tid til de værdiskabende aktiviteter og det bliver også en sjovere arbejdsplads! I praksis vil det ofte give mening at implementere IT-systemer, da de også kan bidrage til, at der bliver lavet færre fejl, og at dine kunder får en bedre oplevelse. Start med at definere alle dine processer, og find den rette balance mellem fleksibilitet og automatisering.

forretningsgange-oeg-din-og-dine-ansattes-effektivitet-på-arbejdspladsen.pdf

Inkassoproces: Få overblikket over de 3 stadier

Inkasso er et begreb for en økonomisk udfordring, der kan opstå, fordi en debitor ikke har betalt en kreditors faktura rettidigt. En kreditor kan både være en virksomhed eller en person, som har penge til gode hos en debitor, som kan betegnes som en kunde. Den udestående gæld drejer sig ofte om en faktura for en leverance af en form for vare eller ydelse. Hvis debitor ikke betaler til tiden, kan kreditor starte en inddrivelsesproces med rykkerskrivelser og dernæst inkasso.

inkassoproces-faa-overblikket-over-de-3-stadier.pdf

Konkurs: Hvad skal du og dine medarbejdere gøre?

Konkurs opstår, når en virksomhed ikke længere kan betale sin gæld og bliver erklæret insolvent. Det er en juridisk status og proces, som ofte begynder, når skifteretten har modtaget en konkursbegæring fra enten virksomheden selv eller kreditorer. En konkursbegæring fører til næste skridt, som er en konkursbehandling.

konkurs-hvad-skal-du-og-dine-medarbejdere-goere.pdf

Medarbejderansvar: Står dine ansatte til regnskab for resultaterne?

De bedste medarbejdere udfører ikke blot deres arbejdsopgaver, men kan holdes til ansvar for virksomhedens mål. De har øje for fuldførelsen og står til regnskab for resultaterne, fordi virksomhedens succes og fremgang er vigtig for dem. Den slags motivation på arbejdspladsen kommer ikke altid af sig selv, men du som leder kan heldigvis være med til at skabe en kultur, der hvor mål tages seriøst, og hvor du kan regne med, at de bliver nået. Sørg for klare forventninger, tilgængelige ressourcer og nødvendige kompetencer, sæt delmål, giv feedback og giv en passende konsekvens efter endte forløb.

medarbejderansvar-staar-dine-ansatte-til-regnskab-for-resultaterne.pdf

Medarbejderomkostninger: Hvor meget koster en ansat?

Ved du, hvad dine medarbejderes lønomkostninger er udover deres bruttoløn, og hvilke omkostningsposter du som minimum skal indregne, samt hvilke omkostninger du kan vælge at indregne for at finde de samlede lønomkostninger for en medarbejder? Læs med her og få inspiration, således at du kan få et bedre overblik over din virksomheds lønomkostningsstruktur og i sidste ende din bundlinje.

medarbejderomkostninger-hvor-meget-koster-en-ansat.pdf

Mødeledelse: 5 råd til at gøre dine møder mere produktive

Mange møder spilder unødvendigt meget tid på hyggesnak og ukoncentrerede medarbejdere i virksomheder af alle størrelser. Løsningen er dog ikke kortere eller færre møder, da de er vigtige for holdånden, videns- og informationsdeling m.m. Løsningen er snarere at effektivisere mødeledelsen: lav en agenda og hold dig til den, sæt dig som leder ind i mødedeltagernes perspektiv, få nogen til at skrive et referat, og husk på at du som leder skal sætte et godt eksempel for adfærden under mødet.

moedeledelse-5-raad-til-at-goere-dine-moeder-mere-produktive.pdf

MUS: Få styr på MUS-samtalen trin for trin

Medarbejderudviklingssamtalen (MUS) er en berømt og berygtet årlig samtale mellem medarbejderen og ledelsen i en virksomhed. Vi vil denne artikel give dig et overblik over, hvordan du strukturer MUS’en og processen for den, samt hvad både dine medarbejdere og din virksomhed kan opnå ved at anvende MUS, så frygten og de dårlige minder fra tidligere, vendes til arbejdsglæde og positiv fremdrift.

mus-faa-styr-paa-mus-samtalen-trin-for-trin.pdf

Rekruttering af medarbejdere: Find og ansæt din nye medarbejder

Jo flere valgmuligheder du tilbyder, des større sandsynlighed for at kunden handler hos dig. Eller hvad? Faktisk viser forskning, at en produktportefølje godt kan blive for bred. Vi mennesker har det med at blive overvældet af store mængder af information, og du gør det nemmere for kunderne ved at have et mere overskueligt udvalg. Det handler om at finde balancen!

rekruttering-af-medarbejdere-find-og-ansaet-din-nye-medarbejder.pdf

Selskabsformer: Enkeltmandsvirksomhed, ApS eller noget helt tredje?

Find den rette selskabsform til dit nuværende behov, men overvej også hvilken selskabsform der kunne være mest optimal på længere sigt.

selskabsformer-enkeltmandsvirksomhed-aps-eller-noget-helt-tredje.pdf