Forretningskoncept

I denne sektion handler artiklerne om hvilke metoder og modeller du kan anvende i din virksomhed for at forme forretningen under hensyntagen til forskellige parametre 

Indholdsfortegnelse over artikler i denne sektion:

Bootstrapping: Start din virksomhed, uden startkapital!

Bootstrapping handler om at starte din virksomhed helt uden kapital. Med denne strategi medfølger mange begrænsninger og krav, men det fordrer kreativitet og mindsker risici - og så kan du springe den svære finansieringsproces over! Før du kan bestræbe dig på at følge denne model, skal du spørge dig selv om to ting: har du kompetencerne til det, og kan du sikre kunder nok til at dække de omkostninger, der kommer undervejs?

bootstrapping-start-din-virksomhed-uden-startkapital.pdf

Boston matricen: Produktporteføljeanalyse fra SMV perspektiv

Boston matricen er én af de mest kendte modeller inden for management, og er efterhånden blevet flittigt brugt af virksomheder af alle størrelser i flere årtier. Den fremhæver markedsvækst og markedsandel som succeskriterierne, og selve matricen opdeles efter fire kategorier, som dine produkter kan passe ind i: ”star” (stjerne), ”question mark” (spørgsmålstegn), ”cash cow” ((malke)ko) og ”dog” (hund). Matricen fungerer som et overblik til din porteføljeanalyse, og er god til at belyse, hvordan du skal allokere dine ressourcer i din virksomhed. Principperne bag modellen er også relevante til at analysere dine markedsføringsindsatser, så uanset om din produktportefølje er bred eller smal, kan du på én eller flere måder få noget ud af at gøre brug af Boston matricen.

boston-matricen-produktportefoeljeanalyse-fra-smv-perspektiv.pdf

Brand identitet: Hvordan skaber du dit brand?

Branding er i bund og grund virksomhedens identitet. De bedste brands er skabt af virksomheder, der er konsekvente med deres værdier i alle dele af virksomheden, og når det er gjort rigtigt, kan det være særdeles profitabelt. Så hvordan skaber du dit brand? Du skal forstå, hvilket behov dit produkt dækker, hvordan det gør det, og hvilken følelse det giver dine kunder, når de bruger det.

brand-identitet-hvordan-skaber-du-dit-brand.pdf

CSR: tag samfundsansvar og løft din virksomhed

Det bliver stadigt vigtigere for virksomheder af alle størrelser at tage højde for sit samfundsansvar – bedre kendt under termet: Corporate Social Responsibility eller CSR i sin korte form. Ved at være med til at skabe en bedre verden, styrker du dit brand, så det kan mærkes på bundlinjen. Start for eksempel med at tage udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål eller kig indad på din virksomheds mission, værdier og formål.

csr-tag-samfundsansvar-og-loeft-din-virksomhed.pdf

Dataanalyse: 6 trin til at tage data-drevne beslutninger

Når man som virksomhedsejer står ovenfor en vigtig beslutning, kan det være svært at skulle tage et valg. Heldigvis vil svaret man leder efter ofte findes i ens data. Læs denne artikel for at få 6 simple trin til hvordan du kan tage data-drevne beslutninger.

dataanalyse-6-trin-til-at-tage-data-drevne-beslutninger.pdf

Dataanalyse: Beslutninger skal baseres på data

Selvom SMV’er ikke altid har en nævneværdig adgang til data, så skal man som virksomhed altid bestræbe sig på at bruge så meget data som muligt i alle beslutninger. En solid dataanalyse kan gøre, at din virksomheds indsatsområder som for eksempel markedsføring og produktudvikling, både bliver billigere og mere effektive. Meget data er offentligt tilgængeligt, og det kan være et fint udgangspunkt. Det er dog også vigtigt, at du efterhånden altid selv indsamler så meget data som muligt gennem din egen virksomhedsdrift. Der kan programmer som Excel være udmærkede værktøjer til at holde styr på de informationer, du finder frem til.

dataanalyse-beslutninger-skal-baseres-paa-data.pdf

Din produktportefølje: ”Less is more”?

Jo flere valgmuligheder du tilbyder, des større sandsynlighed for at kunden handler hos dig. Eller hvad? Faktisk viser forskning, at en produktportefølje godt kan blive for bred. Vi mennesker har det med at blive overvældet af store mængder af information, og du gør det nemmere for kunderne ved at have et mere overskueligt udvalg. Det handler om at finde balancen!

din-produktportefoelje-less-is-more.pdf

E-handel: Kan mindre webshops etablere sig i det danske marked?

Handel på nettet, eller e-handel, er en sektor med store muligheder for danske selvstændige. Samtidig gør den stigende grad af konkurrence på markedet, at der stilles højere krav til webshops, og for små og mellemstore danske netbutikker er det derfor nødvendigt at forstå markedet. I denne artikel har vi derfor lavet en analyse af dansk e-handel og samlet nogle gode tips til, hvad du som webshopejer kan gøre for at forbedre din position i markedet.

e-handel-kan-mindre-webshops-etablere-sig-i-det-danske-marked.pdf

IBAM: Budget til innovation og virksomhedsudvikling

For at din virksomhed skal opnå betydelig vækst, er det vigtigt, at du forstår hvor den kommer fra. I denne artikel koger vi det ned til seks simple kategorier: nye processer, nye oplevelser, nye funktioner, nye kunder, nye tilbud og nye modeller. Du skal gøre det klart for dig selv, hvilke parametre du ønsker at investere i, og hvorfor. Dine begrænsede ressourcer bør allokeres til de områder, der med størst sandsynlighed vil være profitable og bære mindst mulig risici. I forlængelse af det fremlægger vi IBAM modellen (Innovation Budget Allocation Model), der illustrerer, hvordan du generelt set kan budgettere dine innovationstiltag bedst muligt.

ibam-budget-til-innovation-og-virksomhedsudvikling.pdf

Innovation: Har du en innovativ virksomhed?

Innovation handler om levedygtige nyskabelser, og kan være dét, der gør, at din virksomhed kommer foran konkurrencen. Vi samler fire råd i denne artikel, der kan hjælpe din virksomhed med at blive mere innovativ. Sørg for, at du har et innovativt team, og at din virksomhedskultur er åben over for innovative forslag. Start med at fokusere på problemer, gerne i det små, og find derefter idéer til hvordan de kan løses istedet for at gøre det omvendt. Ligeledes skal du også have for øje hvem det er, du faktisk hjælper ved at løse et givent problem.

innovation-har-du-en-innovativ-virksomhed.pdf

Internationalisering: 3 råd for når du skal ekspandere til udlandet

Internationalisering kan tage sit afsæt i mange motiver. Hjemmemarkedet er mættet, der er stordriftsfordele at hente, det udenlandske marked er lukrativt, og meget andet. Men det at vokse sig stor nok til udlandet, kan vise sig at være svært og risikabelt. Hvis din virksomhed er på vej ind på et fremmed marked, bør du huske på, at du måske ikke kan angribe det på samme måde som du gør med dine danske kunder. Prøv så vidt muligt at gøre dig bekendt med de relevante normer og regler, og start eventuelt med at ekspandere til lande, der kulturelt set ligner Danmark. Der er også en del underliggende omkostninger forbundet med en international ekspansion, som du skal tage højde for - de opstår især når aktiviteter mellem hovedkontoret og de subsidiære afdelinger skal koordineres.

internationalisering-3-raad-for-naar-du-skal-ekspandere-til-udlandet.pdf

Konkurrencestrategi: Hvordan kan du overvinde dine store konkurrenter?

Du kan ikke slå de store virksomheder i deres eget spil. Som SMV skal du derfor udnytte de muligheder, der findes og satse på de afkroge af markedet, som de største aktører ikke kan nå. For at gøre det skal du kende dine kernekompetencer, finde din niche, og udnytte dine tilgængelige ressourcer optimalt 1.

konkurrencestrategi-hvordan-kan-du-overvinde-dine-store-konkurrenter.pdf

Lean startup model: En ny type virksomhedsstrategi

En Lean startup strategi er en alternativ tilgang til opstarten af din virksomhed, hvis du har begrænset adgang til kapital. Start med at udarbejde en forretningsmodel, hvor tanken er, at den skal udvikles sammen med markedet. Du starter med at lancere et “minimum viable product”, som du i de første faser enten kommer til at ændre inkrementelt eller radikalt alt efter den respons du får fra kunderne. En Lean startup model giver dig derfor højere fleksibilitet og lavere omkostninger - dog er de ikke nødvendigvis den bedste strategi for alle virksomheder.

lean-startup-model-en-ny-type-virksomhedsstrategi.pdf

Mission, vision og værdier: Din virksomheds DNA

Alle virksomheder bør definere deres mission, vision, værdier og formål. De kæder de langsigtede planer sammen med de kortsigtede opgaver og er med til at organisere en holdbar struktur i virksomheden. Værdier og formålet er DNA’et i din virksomhed, og skal som udgangspunkt aldrig ændres, hvor missionen og visionen beskriver din virksomheds kernefunktioner og fremtidsplaner.

mission-vision-og-værdier-din-virksomheds-dna.pdf

OKR: Målsætning med Objectives and Key Results

Enhver virksomhed har behov for at sætte mål, og her er OKR både en populær og særdeles brugbar metode, som du kan implementere i din virksomhed. OKR handler om, at du sætter to til fem kvartalsvise mål, som er ambitiøse og realistiske, men svære at opnå, som du mener, er særligt vigtige for din virksomhed. For hvert objektiv siger OKR, at du bør sætte to til fem målbare, konkrete nøgleresultater, som kan kvantificere dine objektiver.

okr-maalsætning-med-objectives-and-key-results.pdf

Opstart af virksomhed: De 5 største fejl

Det er svært at være iværksætter, og sandsynligheden for at starte en succesfuld virksomhed i første hug, er smal. For at forbedre dine chancer, bør din forretningsplan tage udgangspunkt i viden og en udførlig markedsanalyse. Du bliver nødt til at forstå dine kunder for at vide, hvordan du kan sælge dit produkt til dem. Det er ikke nok bare at vide, hvem de er. Udover kunderne er det ligeså vigtigt at have et solidt overblik over finanserne fra start af. Brug programmer som Excel til at holde styr på regnskaber og regn ud, hvor meget kapital, du egentlig har brug for til at føre din virksomhed videre.

opstart-af-virksomhed-de-5-stoerste-fejl.pdf

SMART metoden: Målsætninger med mening

Når du sætter målsætninger i din virksomhed, skal du være opmærksom på, at de skal være sat SMART. I praksis betyder det, at de skal være specifikke, målbare, opnåelige, relevante og tidsbegrænsede. Brug altid denne metode til at sikre dig, at dit mål er formuleret ordentligt. Dog kan SMART ikke entydigt forudsige, om dit mål er klogt - derfor bør du også følge 5 råd, vi giver dig nederst i artiklen.

smart-metoden-maalsaetninger-med-mening.pdf

Vækststrategi: 5 spørgsmål, du bør have svar på, før du ekspanderer din virksomhed

Hvad gør du, når din virksomhed er kommet til et punkt, hvor du skal til at investere i vækst? Start med at undersøge hvor det giver mest mening at ekspandere til. Derefter skal du overveje hvordan du agter at opnå vækst. Du kan blandt andet skalere gradvist, udvide sortimentet, opkøbe en konkurrent, penetrere et nyt marked eller finde samarbejdspartnere. Vækstplanen skal også finansieres, og her er der er overordnet set to muligheder: egenkapitalsfinansiering eller gældsfinansiering - sidstnævnte giver ofte mest mening for SMV’er. Allerførst skal du dog have styr på, om dine ikke-finansielle ressourcer er stærke nok til at bære væksten.

vaekststrategi-5-spoergsmaal-du-boer-have-svar-paa-foer-du-ekspanderer-din-virksomhed.pdf

Vækststrategi: Som nyopstartet virksomhed burde du begynde med at tænke småt

En stor kunde kan ændre meget for din virksomhed - men specielt i startfasen er det en forkert måde at gribe din markedsstrategi an på. Begynd i stedet med at fokusere på de små kunder. På den måde kan du både forbedre dit produkt og dit brand inden du laver de store satsninger. Ved at få styr på dine pengestrømme og gå efter organisk vækst, minimerer du også risikoen for fiasko, samtidig med at du reducerer dine omkostninger.

vaekststrategi-som-nyopstartet-virksomhed-burde-du-begynde-med-at-tænke-smaat.pdf

Virksomhedsstrategi: Har du en strategi for din virksomhed?

Din strategi er din plan eller metode for at opnå en ønsket fremtid. Overordnet set kan du forfølge tre forskellige typer strategier. En lineær strategi handler om at have en langsigtet og nøje tilrettelagt plan. Hvis du derimod følger en adaptiv strategi, er din plan mindre rigid, og tilpasser sig kundernes skiftende behov undervejs. Den tredje mulighed er en fortolkende strategi, hvor det er dig, der skaber behovet for kunderne. De fleste virksomheder inkorporerer i større eller mindre grad mere end én af typerne i deres strategi. Det kommer formentlig til at være, eller er allerede, tilfældet for din virksomhed - hvad der er vigtigt, er, at dit primære fokus ligger på den type, der passer bedst til din branche.

virksomhedsstrategi-har-du-en-strategi-for-din-virksomhed.pdf

Virksomhedsvækst: Knus myterne i din væksttankegang

Som leder af en virksomhed kan du enten have en ’væksttankegang’ eller en fast tankegang. En væksttankegang bygger på, at du har troen på, at du kan udvikle og forbedre dig, hvor en fast tankegang modsat betyder, at du fokuserer på dine begrænsninger frem for dine muligheder. For virksomheder i vækst, eller med et ønske herom, er det derfor vigtigt at have en væksttankegang. Desværre misforstår mange virksomhedsejere, hvad det vil sige, og spænder derfor ben for sig selv i forsøget på at implementere det. Derfor gennemgår vi i denne artikel de fem mest udbredte misforståelser, hvorefter vi giver en afklaret definition af begrebet.

virksomhedsvaekst-knus-myterne-i-din-vaeksttankegang.pdf